نفوذ ریزگردهای نمکی تهدیدی بدون شوخی برای محیط زیست/برگزاری نشست معضل دریاچه نمک در استان قم

شنبه 1 مهر 1396
10:41
نسرین معین


آزمون نظام مهندسی

مدیرکل رئیس چالش استان قم با تاکید بر ضرورت دقت دورازشوخی مسئولین و نماینده های مجلس شورای اسلامی بمعضل کم آب شدن دریاچه نمک قم ذکر کرد : تبدیل ریزگردهای خاکی بریزگردهای نمکی , محیط زیست و سالم ساکنین بخش ها مرکزی میهن را بشدت تهدید می کند . نفوذ ریزگردهای نمکی تهدیدی دور از شوخی برای محیط زیست



نفوذ ریزگردهای نمکی تهدیدی بدون شوخی برای محیط زیست

نفوذ ریزگردهای نمکی تهدیدی دورازشوخی برای محیط زیست


نفوذ ریزگردهای نمکی تهدیدی بدون شوخی برای محیط زیست

محسن اوروجی شنبه در میزگرد خبری «گردهمایی چالش دریاچه نمک و ریزگردها در حوزه مرکزی ایران» بابیان این‌که احیای دریاچه نمک قم فرصتهای سپرده گذاری خیر و خوبی را در استان آماده مینماید , ذکر کرد : مساحت حوضه آبریز دریاچه نمک حدود خیر میلیون هکتار است که بیست و شش درصد جمعیت سرزمین درین حوضه معاش می‌کنند و حدودهشتصد و بیست و هفت هکتار از زمین ها کشاورزی مملکت هم در‌این حوضه جای دارد .


اوروجی اظهار داشت : با اعتنا بگسترش ریزگردهای خاکی در قم و قابلیت نفوذ آن به استانهای نیز جوار , در حالتی که برای رفع چالش دریاچه نمک اقدامی صورت نگیرد , در آتی بدلیل تبدیل ریزگردهای خاکی بریزگردهای نمکی علاوه بر اختلال محیط زیست با اشکال بیماریها هم مواجه میشویم که هزینه این چالش چند برابر خواهد شوید .


ایشان بابیان این‌که طبق مطالعات صدوپنج هزار هکتار از زمین ها قم بعنوان منشا ساخت ریزگرد شناسایی شده‌است , ادامه اعطا کرد : اگر چه اقدامهایی دراین مورد انجام یافته البته بایستی بعداز برگزاری گرد هم آیی مذکور , به مساله ریزگرها علمیتر پرداخته گردد .


او نیز چنین با اشاره به ورود هر ساله هفده میلیون متر مکعب آب فراشور از دریاچه نمک بدشت قم بر اثر جدا حق آبه های زیست محیطی تیتر کرئ : بهمین علت حوزه مدیر معضل استانداری استان قم بر آن شد تا در این باره , «گردهمایی معضل دریاچه نمک و ریزگردها در حوزه مرکزی ایران» را طی روزهای ۴شنبه و ۵شنبه هفته روان در کالج قم برگزار کند .


این منزلت اظهار کرد : این گرد‌همایی با نیز کاری سازمانهای مختلفی مثل سازمان کل حفاظت محیط زیست , منابع ارگانیک و آب خیزداری , اداره نظام مهندسی کشاورزی قم , اداره برنامه و دارایی , کمپانی آب ناحیه ای , راس بهداشت , راس پژوهش ها کشاورزی و نیز چنین موسسه جغرافیایی دانش گاه تهران و با حضور اساتید دانشگاههای قم و استانهای نیز جوار و مسئولین کشوری و استانی ترتیب مییابد .


اوروجی , اتخاذ پیشبینی ها و منش شغل های واجب و نیز چنین تطبیق دانش و فعالیت برای حل این معضل و پیش گیری از پیدایش رخداد زیست محیطی در استان های مرکزی را مهمترین انگیزه این گرد‌همایی تیتر کردو افزود : مبنی بر مطالعه ای که از سمت اداره زمین شناسی کشور ایران در فصل تابستان نودوپنج انجام شد , قم مستعدترین استان مرزوبوم بلحاظ ایجاد گرد و غبار است و فی مابین سی استان حوضه آبخیز دریاچه نمک یکی بحرانیترین حوضه های آبخیز مملکت بشمار میاید .


وی بااشاره به نابود شدن تالابهای بی نیاز جانور در استان قم و تبدیل شدن آن‌ها به کویر و آمدن خسارتهای مضاعف به بخش کشاورزی بدلیل شرایط فعلی دریاچه نمک , تصریح کرد : علاوه بر این مشکل‌ها زیست محیطی , معضل دریاچه نمک هوای قم را دو جايگاه گرمتر نموده و موجب نفوذ ریزگردها و تغییر و تحول الگوی بارش در استانهای مرکزی هم شده‌است .


او نیز چنین با اشاره به تبعات اجتماعی پدیده مذکور , نابودی یازده روستای نیز جوار این دریاچه را اعم از این تبعات تیتر کرد و اظهار داشت : خالی شدن این روستاها از سکنه و هجرت بی راه و روش ساکنین به شهرها و پیدایش معضلهایی نیز زیرا لبه نشینی را به‌دنبال داشته است .

رئیس کل مدیر چالش قم با تاکید بر این‌که چالش دریاچه نمک قم بمراتب حادتر از دریاچه ارومیه است , یادآورشد : دریاچه نمک قم مغایر دریاچه ارومیه زیرا از حیث جغرافیایی در مکانی واقع شده که تردد انسانی در آن بندرت انجام می شود , کم خیس در معرض روءیت کرد مردمان قراردارد , از اینرو حساسیتی که در باب دریاچه ارومیه موجود هست درخصوص این دریاچه نیست , البته بایستی نسبت به آن دقت خاصی صورت بپذیرد تا از پیدایش خسارتی بزرگ در نواحی مرکزی مملکت جلوگیری گردد .


دریاچه نمک در حیطه شرقی استان قم و در توا‌ن فاصل ۳ استان قم , سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگ ترین دریاچه فصلی و فراشور مرز و بوم است که حدود دویست هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارنده ساختار زمین شناختی بی سابقه دربرگیرنده پوسته نمکی و لبه باتلاقی است .


این دریاچه که در ده سال های قبل بوسیله رودخانه های کرج , جاجرود , شور , قم رود و قره چای به طور کامل پرآب بوده است , حال با انقطاع حق آبه ها , کم آب سالی همیشگی و برداشت بی رویکرد از منابع آب زیرزمینی که موجب پیش روی آبهای فراشور در سفره های زیرزمینی بسمت دشتها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم حوزه‌ شده , به یکی کانونهای فعال القای ریزگردها در حیطه تبدیل شده است .


[ بازدید : 308 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به akhbarmohandesi است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]